Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MI i MON: Jak chronić kolej? Furgalski: Wzmocnić SOK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
19-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Po wysadzeniu fragmentu torów w Mice na linii 7 służby państwowe rozpoczęły częstsze patrolowanie newralgicznych fragmentów polskiej sieci kolejowej. W akcję zapobiegania rosyjskim próbom zamachów terrorystycznych oraz aktów dywersji i sabotażu zaangażowano wojsko, policję i Straż Ochrony Kolei. Powracają wobec tego postulaty wzmocnienia tej ostatniej formacji oraz wprowadzenia dodatkowych systemów wczesnego wykrywania uszkodzeń infrastruktury.

Do patrolowania linii kolejowych – zwłaszcza linii 7, na której w ostatni weekend na zlecenie Rosji wysadzono fragment toru – skierowano żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej. – Ponad 400 żołnierzy, wspólnie ze Strażą Ochrony Kolei, patroluje 80 kluczowych odcinków infrastruktury kolejowej. WOT monitoruje tory, nasypy, przepusty oraz węzły kolejowe – poinformował wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. Działania te są prowadzone w ścisłej współpracy z Ministerstwem Infrastruktury.


Trwa śledztwo, są zatrzymania

– Ta sprawa ma najwyższy priorytet, tak jak bezpieczeństwo Polek i Polaków – zapewni minister sprawiedliwości i prokurator generalny Waldemar Żurek. Sprawę dywersji bada specjalny zespół śledczy, złożony z przedstawicieli Centralnego Biura Śledczego Policji oraz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. – Ich zadaniem jest szczegółowe ustalenie całego mechanizmu działania sprawców oraz doprowadzenie ich przed polski wymiar sprawiedliwości. Wiemy, że zleceniodawcą aktu dywersji były rosyjskie służby specjalne, które zwerbowały do jego wykonania dwóch obywateli Ukrainy działających na rzecz rosyjskiego wywiadu – przypomniał minister.


Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji informuje z kolei, że trwają „intensywne czynności operacyjno-rozpoznawcze i dochodzeniowo-śledcze”. Miały miejsce zatrzymania osób (resort nie sprecyzował ich liczby) oraz zabezpieczanie i analiza dowodów.


Ataków będzie więcej. Od nas zależy, czy udanych

Prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski uważa, że należy spodziewać się kolejnych aktów dywersji na polskiej sieci kolejowej. – Jesteśmy na wojnie hybrydowej z Rosją – nie pozostawił złudzeń. Linia 7, prowadząca do przejścia granicznego w Dorohusku, jest jednym z głównych ciągów transportu broni oraz zaopatrzenia dla ukraińskiej armii – jej zniszczenie było więc w oczywisty sposób w interesie władz Rosji.

Rosja intensywnie atakowała polski system kolejowy już w ubiegłym roku, choć wówczas ataki te miały głównie charakter cybernetyczny. Wtedy też jednak ujawniono pozostawienie odczepionej węglarki na torze szlakowym w Katowicach, które – według ustaleń polskich służb – okazało się aktem dywersji, obliczonej na spowodowanie katastrofy kolejowej (nie doszło do niej dzięki czujności kolejarzy). Rosyjskie służby od dawna prowadzą sabotaż także w innych państwach regionu, jak choćby w Czechach.

Większość ataków jest – na szczęście – skutecznie odpierana. Przykładem było udaremnienie wykolejenia pociągu z bronią, do którego chciało doprowadzić w 2023 r. rosyjskie GRU. Również w Mice, mimo wysadzenia fragmentu toru, wykolejenia udało się uniknąć.

Straż Ochrony Kolei wymaga wzmocnienia

Zdaniem Furgalskiego wzrost zagrożenia ze strony Rosji powinien skłonić polski rząd między innymi do rozbudowy Straży Ochrony Kolei. Jej obecna liczebność (niespełna 3 tysiące funkcjonariuszy) jest bowiem zbyt niska w stosunku do potrzeb. Według eksperta optymalna byłaby liczba przeszło trzykrotnie większa – ok. 10 tysięcy.

Zwiększenia, i to co najmniej dwukrotnego (o ok. pół miliarda złotych), wymaga też obecny budżet SOK. – Rząd powinien uwzględnić SOK w programie modernizacji służb mundurowych – wskazuje prezes ZDG TOR. Pieniądze te miałyby być przeznaczone – między innymi – na doposażenie formacji w drony i kamery termowizyjne. Należy też kontynuować prace nad wdrażaniem światłowodowego monitorowania infrastruktury kolejowej (z kablami światłowodowymi w roli czujników wykrywających ruch pociągów i uszkodzenia torów).
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Trzeci stopień alarmowy na kolei. Jest zarządzenie

Prawo i polityka

Trzeci stopień alarmowy na kolei. Jest zarządzenie

Roman Czubiński 19 listopada 2025

Dywersja na linii lubelskiej: Sprawcy zidentyfikowani

Prawo i polityka

Dywersja na linii lubelskiej: Sprawcy zidentyfikowani

Roman Czubiński 18 listopada 2025

Mika: Tor po wysadzeniu naprawiony

Infrastruktura

Mika: Tor po wysadzeniu naprawiony

Roman Czubiński 18 listopada 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Trzeci stopień alarmowy na kolei. Jest zarządzenie

Prawo i polityka

Trzeci stopień alarmowy na kolei. Jest zarządzenie

Roman Czubiński 19 listopada 2025

Dywersja na linii lubelskiej: Sprawcy zidentyfikowani

Prawo i polityka

Dywersja na linii lubelskiej: Sprawcy zidentyfikowani

Roman Czubiński 18 listopada 2025

Mika: Tor po wysadzeniu naprawiony

Infrastruktura

Mika: Tor po wysadzeniu naprawiony

Roman Czubiński 18 listopada 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij